توضیحات در مورد کتاب

کتاب شریف علم الیقین از تالیفات مرحوم سید حسین عرب باغی رحمت الله علیه که در بیان فضائل امیر المومنین علی ابن ابیطالب علیه السلام میباشد از کتب شیعه و سنی.

فضائل امیرالمومنین
فضائل امیرالمومنین در کتاب شریف علم الیقین

از سایر کتب مناقب امیر المومنین علیه السلام را مطالعه و دانلود فرمایید….

کتاب علم الیقین در بیان فضائل امیر المومنین علیه السلام

مقدمه مؤلف

مخفی نماند که مؤلف حقیر ، در این رساله موسوم به علم الیقین در فضائل امیر المومنین و أولاد طاهرین علیهم السلام او از کتب احادیث علماء و فضلای اهل سنت روایت کرده که هر یکی از ایشان محل وثوق و اعتماد خواص و عوام اهل مذاهب چهارگانه بوده اند مثل :

كتاب احمد بن حنبل ، و كتاب مناقب عبدالله بن حنبل ، و كتاب صحيح بخاری ، و صحیح مسلم ، و کتاب جمع در بین آنها ، و کتاب صحیح ترمدی ، و صحیح نسائی ، و کتاب جمع در بین صحاح سته از رزین بن معاوية ، و كتاب تفسير ثعلبی ، و كتاب مناقب امیر المؤمنین علیه السلام از فقیه ابن مغازلی شافعی .

و کتاب نزول قرآن در شأن امیرالمؤمنین علیه السلام از ابو نعیم ، و كتاب حلیة الاولیاء از او ، و کتاب فضائل و مناقب صحابه از فاضل سمعانی ، و کتاب فردوس ابن شیرویه و کتاب فرائد سمطین در فضائل امیر المومنین و أهل بيت علیهم السلام او از فاضل ابراهيم محمد حمويني ، وكتاب فضائل أميرالمومنین علیه السلام از اخطب الخطباء موفق بن خوارزمی ، و کتاب فصول المهمة از علي بن احمد مالکی ، و کتاب شرح نهج البلاغة از فاضل ابن أبو الحديد معتزلی و از غیر از اینها.

و بعد از ذکر احادیث از این علماء مضمون آنها را نیز از جمعی از علماء شیعه نقل کردم پس احادیث فضائل امیر المومنین علیه السلام در این رساله اجماعی علماء سنی و شیعی و اتفاقی فریقین است ، و اجماع و اتفاق علماء و فضلاء طرفين حجت و قاطع عذر و برهان واضح در ثبوت حق و صدق است

هَدَانَا اللَّهُ وَ جَمِيعَ الْمُؤْمِنِينَ إِلَى الْحَقِّ

و بعد چنین گوید احقر فانی حسين بن نصر الله بن صادق الموسوى عرب باغی که :

در این مختصر بعض فضائل و مناقب حضرت امیر المومنین علیه السلام را ذکر میکند که آنها اجماعی علماء سنی و شیعی است و طرفین آنها را روایت کرده اند و بر صحت آنها قائل بوده اند و در ذکر این فضائل اتفاقي ، أحقر أبداً غرضى بکسی ندارد و مقصود هدایت برادران اسلامی است بفرمایش حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله .

و مراد حقیر بصیرت یافتن اخوان دین است بر احادیث صحیحه آنحضرت که در مناقب امیر المؤمنین علیه السلام بیان فرموده که آن روایات معتبره در کتب عربي فضلاء علماء اهل سنت نوشته شده و اکثر مردمان از ترجمه آن احادیث بهره ندارند و یا اینکه آن کتابها بدست ایشان از سنی و شیعی نمیرسد .

و از این جهت اغلب مسلمانان بر آن فضائل اطلاع ندارند و از مراتب مناقب امیر المومنين علیه السلام بدون خبراند و از برای این اکثر مؤمنان از اهل سنت و شیعه آن بزرگوار را نشناخته اند و فضائل او را ندانسته اند و مسائل و احکام دین را از او اخذ نکرده اند و آب صاف شیرین را در نزد خودشان گذاشته و در طلب آب تلخ و شور بر هر طرف رفته اند.

و اگر از اول اسلام مردمان دینداران و مسلمانان با اسلام و با ایمان در احکام دین و اسلام خودشان و در حلال و حرام شرع انور در هر مسئله و حکمی بر آنحضرت رجوع مینمودند البته و ابداً در بین مسلمین اختلاف و تنازع نشده بود و همه مسلمانان يک مذهب حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله داشته بودند .

و اگر بعد از این زمان نیز بفرمایشات پیغمبر در حق امير المومنين علیه السلام عمل نمایند و احکام دین را از آن بزرگوار یاد بگیرند و اخذ بکنند هر آینه اختلاف مذهب از میان مسلمانان برداشته میشود و کلمه اسلامیان متحد و متفق میگردد و جميع مسلمين علوى مذهب و علی طریقت خواهند شد.

تمام مسائل احکام طبق آیات و احادیث : در پیج اینستاگرام مطالعه نمایید و از سوالاتی که در کامنت ها شده مطلع شوید و اگر سوالی داشتید از طریق کامنت و دایرکت اقدام نمایید.

پاسخ به سوالات

در رابطه با احکام این ماده اگر مشکلی یا سوالی دارید از طریق پیج اینستاگرام اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه