توضیحات در مورد کتاب

کتاب شریف قواعد اسلام جلد اول از تالیفات عالم بی بدیل مرحوم سید حسین عرب باغی رحمت الله علیه در بیان اعتقادات و اصول احکام حلال و حرام.

از سایر کتب: قواعد الاسلام جلد دوم در بیان احکام فروع دین اسلام​ ، مطالعه و دانلود فرمایید….

کتاب قواعد اسلام جلد اول در بیان اعتقادات و اصول احکام اسلام

قواعد اسلام جلد اول در دو فصل ذکر شده

فصل اول آن ( قواعد اسلام جلد اول ) مشتمل بر هفتاد قاعده در بیان اعتقادات اهل اسلام به آیات قرآن و احادیث اهل بیت رسول الله صلی الله علیه آله ، از علماء اهل سنت و شیعه ایشان ، و اجماع فریقین در کثیری از قواعد، و در این فصل اول از جلد اول عقائد راجع بر نبوت و امامت و توحید و اوصاف کمالیه خداوند ذکر شده، و از احوالات برزخ و سوال و جواب در قبر احوالات قیامت ، و حساب ، و صراط و جنت و دوزخ و اوصاف اهل جنت، و عذاب و عقاب دوزخیان ذکر گردیده و از احوال مختصر از دوستان اهل بیت علیهم السلام و دشمنان ایشان بیــان شده است .

مشتمل بر هفتاد قاعده در بیان اعتقادات اهل اسلام به آیات قرآن و احادیث اهل بیت رسول الله صلی الله علیه آله ، از علماء اهل سنت و شیعه ایشان ، و اجماع فریقین در کثیری از قواعد، و در این فصل اول از جلد اول عقائد راجع بر نبوت و امامت و توحید و اوصاف کمالیه خداوند ذکر شده، و از احوالات برزخ و سوال و جواب در قبر احوالات قیامت ، و حساب ، و صراط و جنت و دوزخ و اوصاف اهل جنت، و عذاب و عقاب دوزخیان ذکر گردیده و از احوال مختصر از دوستان اهل بیت علیهم السلام و دشمنان ایشان بیــان شده است .

و فصل دوم نیز در بیان قواعد اصول احکام حلال و حرام ، و مبانی مسائل اسلام ذکر شده و بنا بر اعتقاد فریقین در فصل اول در امامت امامان اهل بیت علیهم السلام ، باید بر این قواعد عمل نمایند ، و احکام اسلام خودشان را از آنها اخذ نمایند.

فرمایش مؤلف در مقدمه کتاب قواعد اسلام جلد اول

مقدمه مولف

و بعد چنین میگوید احقر فانی حسین بن نصر الله بن صادق الحسيني الموسوى عرب باغی عاملهم الله تعالى بلطفه و عفوه الجلىّ و الخفیّ که خطاب حقیر در این کتاب ( قواعد اسلام جلد اول ) بر آن کسان است که اسلام را دین خودشان اخذ کرده اند ، و نام ایشان مسلمان و از امت رسول الله محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله است ، بدون فرق در میان فرقه های اسلام ، از سنی و شیعی در اصول دین و بلا تفاوت در فروع آن در بین اهل مذاهب، از حنبلی ، و مالکی ، و زیدی ، و فطحی ، و اسمعیلی ، و واقفی ، و امامی اثناء عشرى ، و غیر از ایشان از سائر مسلمانان ،

و بالجمله کلام ما در اینجا با اهل اسلام است ، در هر مذهب از مذاهب اهل اسلام که بوده باشند در اصول دین و یا در فروع آن ، و بر آن کسی که قرآن را کتاب احکام خودش میداند و رسول الله را خاتم انبیاء دانسته ، و اعتقاد بقرآن و بر پیغمبر آخرالزمان دارد از عرب، و عجم، و فارس ، و ترك ، و کرد، و هند و غیر از اینها از طوائف مسلمین در هر زبان و در هر زمان و در هر مکان که بوده باشند.

و ان شاء الله میخواهم قواعد اسلام جلد اول را برای برادران اسلامی و دینی بیان نمایم ، تا بدانند که اسلام و قواعد آن چیست؟ و کدام بوده و چطور است؟ تا بر آنها اعتقاد نمایند عمل بکنند و حقیقت اسلام پوشیده نباشد و اصل دین رسول الله صلی الله علیه و آله مخفی نشود و در پرده پوشی نماند ،

و هر کسی بنام اسلام از برای عوام دینی اختراع نکند ، و برای فریب آنها يك مذهبی اظهار ننماید، و دین رسول الله صلی الله علیه و آله از میان مسلمانان نرود، و دین حق آنحضرت ظاهر گردد، و همه ی مردمان بدانند که دین اسلام چه بوده و بر خارجیان نیز معلوم شود که کدام کسان در دین واقعی اسلام بوده اند ، و کدام اشخاص در آن نبوده اند، و با هوی و رأی و گمان و ظن و خیال خودشان برای مردمان عوام دین دیگر و مذهب علیحده درست کرده اند،

و نام آنرا اسلام و شریعت و یا طریقت و یا حقیقت و یا معرفت گذاشته اند، و با وجود این خیالات و گمانها ، و این اختراع و هوای نفس خودشان را از اهل اسلام و با ایمان میدانند ، و دیگران را مسلمان نمیدانند و حال اینکه دین رسول الله صلی الله علیه و آله واضح و روشن و آشکار است و آنحضرت در تبلیغ رسالت خودش قصور نکرده و قاصر نشده ، تا چه رسد بر تقصیر کردن در رساندن احکام دین خداوند.

و در سوره انعام خداوند فرموده؛ «قل فلله الحجة البالغة» و با ضرورت عقل معلوم است که حجت بالغه در آنوقت است که رسول الله صلی الله علیه و آله احکام خداوند را بمردمان برساند ، و عذری برای ایشان باقی نماند. و نیز در سوره نساء فرموده؛ « لعلا يكون للناس على الله حجّة بعد الرسل » و از واضحات است که اگر پیغمبران احکام دین خداوند را بخوبی و بر طریق واضح نرسانند از برای مردمان ، پس بر آنها حجة و عذر و بهانه میشود بر خداوند ، و میگویند که انبیاء بما نرساندند ، و دین خود را از ما مخفی نموده و بر ما اظهار نکردند، آیا این گمان و خیال در حق پیغمبران ممکن است یا نه ؟

پس آشکار شد که دین رسول الله صلی الله علیه و آله واضح است و آنحضرت دین خداوند را بمردمان رسانیده، و اگر نه لازم میشود تقصیر او ، و بودن حجة از برای امت او بر خداوند ، و تکذیب آیات قرآن اگر آنحضرت نرسانیده باشد پس واضح گردید که دین را آنحضرت بمردمان رسانیده ، و احکام خداوند را بمردمان بیان نموده ، از اول تا به آخر و از واجبات و محرمات از اوامر و نواهی خداوند .

و در اینجا ( قواعد اسلام جلد اول ) حقیر با کسی و با اشخاصی و بر طوایفی از عرب و عجم و غیر از ایشان غرضی ندارد ، و مراد مؤلف بیان واقع و اظهار حق و صدق مطلق است ، و ارشاد و هدایت برادران ایمانی و اخوان دینی و اسلامی بوده، بر آن دینی که رسول الله از جانب خداوند آورده ، و بر امت خودش بیان کرده ، از اصول دین و فروع آن و احکام اسلام با آیات قرآن و در احادیث صحیحه خودش در عقاید و در عبادات و در حلال و حرام.

و حقیر در این کتاب ( قواعد اسلام جلد اول ) مطالب را از آیات و از احادیث صحیحه بطریق اختصار بیان میکنم و مهمات احکام دین را ذکر مینمایم ، تا اینکه همه ی اهل اسلام بدانند ، و اگر کسی غرض و عنادی نداشته باشد عمل نماید ، و در جهل و حیرت نماند .

تمام مسائل احکام طبق آیات و احادیث : در پیج اینستاگرام مطالعه نمایید و از سوالاتی که در کامنت ها شده مطلع شوید و اگر سوالی داشتید از طریق کامنت و دایرکت اقدام نمایید.

پاسخ به سوالات

در رابطه با احکام این ماده اگر مشکلی یا سوالی دارید از طریق پیج اینستاگرام اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه