احکام تشهد و سلام نماز و اذکار آنها

احکام تشهد و سلام
آنچئئهءءء در ایئئن ماده میخوانید
    برای شروع تولید جدول مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    ماده بیست و پنجم  در بیان احکام تشهد و سلام نماز

    قاعده کلی از احکام تشهد و سلام نماز

    حکم تشهد در نماز

    طبق احادیث صحیحه از حضرات ائمه اطهار علیهم السلام  (که بعد از قاعده کلی به آن احادیث خواهیم رسید) تشهد در نماز از طریقه و قرار داد رسول الله صلی الله علیه و آله است در واقع همان سنت واجبه هست و اگر عمداً ترک شود نماز باطل است و باید اعاده شود.

    و همچنین صلوات بر محمد و آل محمد اللهم صل علی محمد و آل محمد جزو تشهد است و اگر عمداً ترک شود نماز قبول نیست.

    کیفیت تشهد در نماز

    تشهد را هم به صورت مختصر در احادیث بیان فرمودند و هم به صورت مفصل که تشهد مفصل در کتب اربعه بیان شده و در این ماده کبفیت تشهد مختصر را بیان خواهیم کرد، چنانکه در احادیث بیان شده تشهد مختصر به این صورت است « الْحَمْدُ للّه‏ِِ اَشْهَدُ اَنْ لااِلهَ اِلاَّ اللّه‏ُ وَحْدَهُ لا شَریكَ لَهُ وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدا عَبْدُهُ وَرَسُولُه، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدِ وَ تَقَبَّلْ شَفاعَتَهُ وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ ».

    اگر کسی تشهد را فراموش بکند تکلیفش چیست؟

    اگر شخصی تشهد را نسیان (فراموش) کرده و سهواً ترک کند اولاً نماز او باطل نیست و دوماً اگر قبل از رکوع (رکعت سوم) متوجه شد مینشیند و تشهد را میخواند ولی اگر بعد از رکوع دانست نماز خود را ادامه میدهد و بعد از اتمام نماز دو سجده سهو میکند و بعد تشهد را قضاء میکند که سجده ی سهو هم استحباب دارد و واجب نیست یعنی اگر بدون سجده ی سهو هم تشهد را قضاء بکند ایرادی ندارد.

    و اما قضاء کردن و بجا آوردن تشهد فراموش شده بعد از اتمام نماز به این نحو است که شخص در حالت نشسته تکبیر میگوید و دو سجده ی سهو میکند که مستحب است و اگر سجده سهو هم نکرد اشکالی ندارد ( در ماده سهویات نماز حکم استحباب سجده ی سهو طبق احادیث بیان شده ) و بعد تشهد را میخواند و سلام را میگوید و تمام.

    و اما حکم  و کیفیت سلام نماز

    بعد از تشهد و صلوات آن سلام دادن است که در آخر نماز بوده و واجب است و نباید عمداً ترک شود.

    و کیفیت سلام نماز به این صورت است که بگویی « اَلسَّلامُ عَلَیكَ اَیهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللّه‏ِ وَبَرَكاتُهُ  و بعد بگویی  اَلسَّلامُ عَلَینا وَ عَلى عِبادُ اللّه‏ِ الصّالِحینَ و در آخر بگویی السَّلامُ عَلَيْكُم ورَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاتُهُ ».

    طبق فرموده اهل بیت علیهم السلام بعد از سلام رسول الله صلی الله علیه و آله ، با سلام دوم که بر مومنین است و اَلسَّلامُ عَلَینا است نماز تمام میشود ولی بعد از سلام دوم حتماً باید سلام سوم که السَّلامُ عَلَيْكُم است گفته شود؛ چرا؟

    چون سلام سوم سلام تحلیل است و برای حلال شدن گفتگو باید گفته شود؛ در واقع سلام دوم که همان اَلسَّلامُ عَلَینا هست در آخر نماز کفایت نمیکند هر چندی که نماز با آن تمام میشود و بلکه لابد و واجب است از گفتن سلام سوم السَّلامُ عَلَيْكُم برای حلال شدن کلام با مخلوق، که یک بار گفتن السَّلامُ عَلَيْكُم رو به قبله کفایت میکند برای پیشنماز و یا برای شخصی که فرادا نماز میخواند و دو مرتبه گفتن آن که یک مرتبه به سمت راست و یک مرتبه به سمت چپ زمانی است که در سمت راست و چپ شخص سلام دهنده نمازگذار باشد که آن هم مستحب است.

    قاعده کلی از احکام تشهد و سلام را در اینجا خاتمه میدیم و در ادامه احکام مربوطه را طبق آیات و احادیث صحیحه مطالعه نمایید…

    احکام تشهد و سلام نماز را : در پیج اینستاگرام مطالعه نمایید و از سوالاتی که در کامنت ها مطرح شده مطلع شوید.

    آیه شریفه

    قال الله عز و جل ؛

    « یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا ».

    یعنی؛  ای آن کسانی که ایمان دارید، صلوات بفرستید بر حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله و به فرمایشات او تسلیم باشید و از اطاعت او خارج نشوید.

    کیفیت تشهد مختصر از زبان حضرت صادق آل محمد علیه السلام

    احکام تشهد و سلام
    احکام تشهد و سلام طبق آیات و احادیث سید حسین عرب باغی

    و در تهذیب از عبدالملک روایت کرده که حضرت صادق علیه السلام فرمود؛

    تشهد بعد از رکعت دوم این است ؛

    « الْحَمْدُ للّه‏ِِ اَشْهَدُ اَنْ لااِلهَ اِلاَّ اللّه‏ُ وَحْدَهُ لا شَریكَ لَهُ وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدا عَبْدُهُ وَرَسُولُه، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدِ وَ تَقَبَّلْ شَفاعَتَهُ وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ.»

    • تهذیب ج ٢ ص ٩٢ ح ٣۴۴

    ✍  و این تشهد مختصر است و در احادیث، تشهد مفصّل است. ( از جمله مسئله مهم در احکام تشهد و سلام )

    حکم فراموش کردن تشهد طبق فرموده اهل بیت علیهم السلام

    در تهذیب از محمد بن مسلم روایت کرده که به حضرت باقر علیه السلام گفتم؛

    کسی از نماز فارغ شد و تشهد را فراموش نمود.

    حضرت فرمود؛

    اگر نزدیک است رجوع میکند به مکان خود و تشهد میگوید و الا یک جای نظیف پیدا میکند و در آنجا تشهد میگوید.

    • تهذیب ج ٢ ص ١۵٧ ح ۶١7

    و از ابن خالد روایت کرده که به حضرت صادق علیه السلام گفتم؛

    کسی بعد از رکعت دویم تشهد را نسیان (فراموش) نمود و بعد از قیام به خاطرش آمد؟

    حضرت فرمود؛

    اگر رکوع نکرده، مینشیند و تشهد میگوید و اگر رکوع کرده نماز را تمام میکند و بعد از سلام دو سجده ی سهو بجا آورد.

    • تهذیب ج ٢ ص ١۵٨ ح ۶١٨
    • استبصار ج ۱ ص ٣۶٢ ح ١٣٧۴

    ✍  و در بعضی احادیث بعد از دو سجده ی سهو تشهد را میگوید. چنانکه؛

    چنانکه در تهذیب از ابو بصیر روایت کرده که از حضرت صادق علیه السلام سوال کردم؛

    از کسی که تشهد را فراموش کرده؟

    حضرت فرمود ؛ دو سجده میکند و در آن تشهد میگوید.

    • تهذیب ج ٢ ص ١۵٨ ح ۶٢١

    در این که بجا آوردن سجده ی سهو مستحب است و واجب نیست.

    و ایضاً در تهذیب از حلبی روایت کرده که به حضرت صادق علیه السلام گفتم؛

    کسی در نماز تشهد را نسیان میکند؟

    حضرت فرمود؛ رجوع مینماید و تشهد میگوید.

    گفتم؛ دو سجده‌ی سهو میکند یا نه؟

    حضرت فرمود؛ در این صورت سجده ی سهو ندارد. ( از جمله مسئله مهم در احکام تشهد و سلام و قابل تأمل )

    • تهذیب ج ٢ ص ١۵٨ ح ۶٢٢

    ✍  و از این حدیث معلوم میشود که سجده ی سهو در فرض نسیان(فراموشی) تشهد مستحب است.

    ✍  و ایضاً از اینها ظاهر است که شخص اختیار دارد در این که بعد از نماز، تشهد را قضا بکند بدون سجده ی سهو و یا بعد از سجده ی سهو تشهد بگوید، چنان که در حدیث ابو بصیر است. ( چنانکه این مسئله ی مهم در اینجا احکام تشهد و سلام اشاره شد همچنین در ماده ی سهویات نماز کاملتر با دلایل بیشتر از احادیث بر واجب نبودن سجده ی سهو گفته شده مطالعه نمایید. )

    در بیان احکام سلام نماز طبق فرموده اهل بیت علیهم السلام

    احکام تشهد و سلام
    احکام تشهد و سلام طبق آیات و احادیث سید حسین عرب باغی

    ✍  و بعد از تشهد باید در نماز سلام گفت و آخر نماز سلام است. ( این احادیث در احکام تشهد و سلام خیلی مهم و قابل تأمل هستند.)

    چنانکه که در کافی از ابن قداح روایت کرده که حضرت صادق علیه السلام فرمود که رسول الله صلی الله علیه و آله فرموده؛

    اول نماز وضوء و تحریم آن تکبیر و تحلیل آن سلام دادن است.

    • کافی ج ۳ ص ۶٩  ح ٢

    و ایضاً از ابو بصیر روایت کرده که حضرت صادق علیه السلام فرمود؛

    در کسی که در نماز صبح قبل از تشهد خون دماغ شده، که از نماز خارج شود و دماغش را بشوید و برگردد و نماز خود را تمام میکند و به درستی که آخر نماز سلام است.

    • تهذیب ج ٢ ص ٣٢٠ ح ١٣٠٧
    • استبصار ج ۱ ص ٣۴۵ ح ١٣٠٢

    چرا در آخر نمازها سلام میدهیم؟

    و در علل الشرایع و عیون از ابن شاذان روایت کرده که حضرت رضا علیه السلام فرمود؛

    جهت این که قرار داده شده سلام نماز که تا اینکه حلال شود گفتگو و قرار داده نشده در عوض سلام تکبیر و یا تسبیح و یا چیزی دیگر زیرا که زمانیکه شخص به نماز داخل شد حرام گردید بر او گفتگو نمودن با مخلوق و واجب شد اقبال به سوی خالق و بنابراین قرار داده شده تحلیل نماز کلام مخلوق و برگشتن و فارغ شدن از نماز و ابتدا کلام مخلوق در اول با سلام دادن است.

    ( از جمله مسئله مهم در احکام تشهد و سلام )

    • علل الشرایع ص ٢۶٢ ح ٩
    • عیون الاخبار رضا ج ٢ ص ١٠٨

    کیفیت سلام دادن طبق فرموده امام صادق علیه السلام

    و در تهذیب از ابو بصیر روایت کرده که حضرت صادق علیه السلام فرمود؛

    وقتی که پیش نماز باشی، پس سلام نماز این است که بگویی « اَلسَّلامُ عَلَیكَ اَیهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللّه‏ِ وَبَرَكاتُهُ » و بگویی « اَلسَّلامُ عَلَینا وَ عَلى عِبادُ اللّه‏ِ الصّالِحینَ » و زمانی که این را گفتی، نماز قطع و تمام میشود و بعد از تمام شدن نماز خبر و اعلام میکنی بر قوم و میگویی در حالتی که روی به قبله باشی « اَلسَّلامُ عَلَیكُمْ وَ رَحْمَةُ اللّه‏ِ وَبَرَكاتُهُ » و همچنین میگویی زمانی که تنها باشی مثل این که پیشنماز بودی، و زمانی که در میان جماعتی باشی پس بگویی مثل آن که گفتی و سلام بگو بر آن کسیکه در راست و چپ تو هستند و در طرف چپت اگر کسی نشد، سلام بدهی بر آنهایی که در راست تو است و سلام را ترک مکن به طرف راست خودت اگر در طرف چپ کسی نباشد. ( از جمله مسئله مهم در احکام تشهد و سلام )

    • تهذیب ج ٢ ص ٩٣ ح ٣۴٩

    ✍ و از این حدیث ظاهر شد که در سلام نماز،اولا باید به حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله سلام داد و بعد از آن بر مؤمنین با « اَلسَّلامُ عَلَینا » و با این نماز تمام میشود و بعد از این که نماز تمام شد باید سلام تحلیل و حلال شدن گفتگو بگوید که « اَلسَّلامُ عَلَیكُمْ » باشد.

    ✍ پس معلوم شد که « اَلسَّلامُ عَلَینا » در آخر نماز کفایت نمیکند، هر چندی که نماز با آن تمام میشود و بلکه لابد است از گفتن « اَلسَّلامُ عَلَیكُمْ » برای اعلام و حلال شدن کلام با مخلوق.

    در احکام تشهد و سلام، صلوات فرستادن بعد از تشهد و قبل از سلام واجب است و در صورت ترک عمدی نماز باطل است.

    ✍ و آنچه در ترجمه و شرح این گفته شد مرحوم صاحب وافی فرموده، و احادیث وارد شده در سلام نماز را به این طور جمع کرده و احادیث سلام نماز بسیار اختلاف دارد و جهت مختلف بودن وقوع تقیه است در سلام نماز زیرا که اهل سنت در سلام نماز زیاده چیزها گفته اند و در تشهد نیز (بدون صلوات) سلام میدهند و بر پیغمبر صلی الله علیه و آله صلوات نمیگویند و از این جهت در احادیث تاکید در وجوب صلوات به آن حضرت صلی الله علیه و آله وارد شده. ( از جمله مسئله مهم در احکام تشهد و سلام ) چنانکه؛

    چنانکه در فقیه از ابو بصیر و زراره روایت کرده اند که حضرت صادق علیه السلام فرمود؛

    بدرستیکه صلوات به آنحضرت صلی الله علیه و آله از تمام شدن نماز است و برای نماز گذار نماز نیست زمانی که ترک بکند صلوات را به آنحضرت. ( از جمله مسئله مهم در احکام تشهد و سلام و قابل تأمل )

    • فقیه ج ٢ ص 183 ح 2085

    و در تهذیب از زراره و ابو بصیر روایت کرده که حضرت صادق علیه السلام فرمود؛

    از تمام شدن روزه دادن زکوة فطره است و از تمام بودن نماز صلوات بر حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله است و هر که نماز بگذارد و به آنحضرت صلوات نفرستد با عمد از برای آن کس نماز نیست.

    • تهذیب ج ٢ ص ١۵٩ ح ۶٢۵
    • استبصار ج ۱ ص ٣۴٣ ح ١٢٩٢

    و در کافی از ابن هرون روایت کرده که حضرت صادق علیه السلام فرمود؛

    زمانی که یکی از شما نماز بگذارد و به حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله صلوات نفرستد، آن نماز او را به غیر از راه جنت میبرد. ( مسئله مهم در احکام تشهد و سلام و قابل تأمل )

    • کافی ج ٢ ص ۴٩۵ ح 19

    در این که صلوات باید کامل باشد ( اللهم صل علی محمد و آل محمد )

    ✍ و در این احادیث خصوص صلوات بر آن حضرت، بیان کرده که جزو تشهد است و در احادیث بسیار صلوات بر آل آنحضرت را نیز بیان فرموده اند. ( از جمله مسئله مهم در احکام تشهد و سلام ) چنانکه؛

    چنانکه صدوق در کتاب مجالس روایت کرده که حضرت صادق علیه السلام فرموده؛

    هر که بگوید صلی الله علی محمد و صلوات بر آل آنحضرت نفرستد بوی جنت را نیابد و حال آنکه بوی آن از پانصد سال راه پیدا میشود.

    • امالی صدوق ص ۴۶٩ ح ١٩

    و ایضا از حضرت باقر علیه السلام از پدرانش روایت کرده که حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله فرموده؛

    هر که به من صلوات بفرستد و آل مرا به من متصل ننماید بوی جنت را نیابد و بوی آن از پانصد سال یافته میشود.

    • امالی صدوق ص ١۶٧ ح ٩

    و در ثواب الاعمال و مجالس از ابن سنان از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده در حدیث مفصل که فرمود؛

    که کسیکه از امت من زمانیکه به من صلوات بفرستد و اهل بیت مرا به من متصل نماید درهای آسمان برای او باز میشود و ملائکه بر او صلوات میفرستد و زمانی که به من صلوات فرستد و اهل بیت مرا متصل ننماید بمن در صلوات در بین آنکس و آسمان هفتاد حجاب میشود. ( حدیث خیلی مهم در احکام تشهد و سلام و قابل تأمل )

    • ثواب الأعمال ص ١٨٨ ح ۱
    • امالی صدوق ص ۴۶۴ ح ١٨

    و در وسایل از تفسیر نعمانی از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام روایت کرده که حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله فرموده؛

    صلوات دم بریده به من نفرستید بلکه صلوات بفرستید بر اهل بیت من و ایشان را از من قطع نکنید و هر نسب و سبب در روز قیامت قطع خواهد شد غیر نسب و سبب من.

    • وسائل الشیعه ج ٧ ص ٢٠٧ ح ١٧
    • محکم و متشابه ص ١٩

    ✍ ( خیلی مهم در باب احکام تشهد و سلام فرموده مؤلف ) و در خصوص صلوات بر حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله و آل او احادیث بسیار است و اهل سنت بر آل آن حضرت صلوات نمیفرستند و اخبار ابوهریره و انس را صحیح میدانند و احادیث حضرت باقر علیه السلام و حضرت صادق علیه السلام و حسنین علیهم السلام را ضعیف خیال میکنند و حال آنکه خداوند در قرآن بر آل آنحضرت صلوات فرستاده و فرموده؛  الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ ؛ أُولَئِكَ عَلَیهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ (سوره بقره آیه ١۵6 و ١۵7) حاصل ترجمه آیه اینست که صلوات و رحمت خداوند بر آن کسان است که مصیبت زده شده اند و به ایشان مصیبت رسیده و اهل بیت آن حضرت بالاترین مصیبت شدگان میباشند و آل و اولاد پیغمبر صلی الله علیه و آله اول اشخاص مصیبت زدگانند زیرا که مادر ایشان صدیقه طاهره سلام الله علیها را مردمان کشتند و پدر ایشان حضرت امیرالمومنین علیه السلام را کشتند و حضرت حسن علیه السلام و حضرت حسین علیه السلام را چطور کشتند و کسی که مثل فاطمه زهرا سلام الله علیها دختر پیغمبر آخر الزمان صلی الله علیه و آله مادر و مثل امیرالمؤمنین علیه السلام پدر داشته باشد و ایشان را بکشند و با ظلم و عدوان شهید نمایند و شخصیکه از اولاد حضرت حسین علیه السلام سید الشهداء باشد و پدر او را به چه نحو بقتل برسانند و تشنه و گرسنه در نزد اهل و عیال یا اطفال صغار او شهید نمایند، آیا مصیبت زده و مصیبت رسیده نمیشود و چه مصیبت از این ها بالاتر و زیادتر میشود و مصیبت زدگان را خداوند در قرآن یاد فرموده و به ایشان صلوات فرستاده.

    ✍ و حضرت باقر علیه السلام و حضرت صادق علیه السلام از جد خودشان حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله حدیث روایت میکنند که فرموده که بر آل من و اهلبیت من صلوات بفرستید و ایشان را از من جدا نکنید و حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام از این احادیث بیان میفرماید، آیا این حضرات علیهم السلام از ابوهریره و از انس و از عمر و عاص و از صاحبان صحاح سته کمترند؟ و چرا اخبار اینها مقبول و صحیح باشد و احادیث آل و اولاد حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله قبول و راست نشود؟ و این مظلومیت دیگر است، و چون که حضرت رسول صلی الله علیه و آله دانسته بوده که اولاد و آل و ذریه ی او مظلوم خواهند شد، و قدر و منزلت ایشان از انس و ابوهریره در نزد اکثر امت کمتر میشود، و این یک ظلم فوق‌العاده است، بر کشتن پدران ایشان، لهذا فرمود که آل و اولاد مرا از من جدا نکنید در صلوات فرستادن و هر که ایشان را از من جدا نماید، بوی جنت را نیابد العیاذ بالله از غضب خداوند قهار و مخالفت حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله.

    همچنین بخوانید : احکام تشهد و سلام نماز را در کتاب قواعد الاسلام جلد 2 و قواعد الدین جلد 2 و اساس الاسلام این عالم بزرگوار.

    دسترسی به اسناد احادیث موجود در ماده احکام تشهد و سلام

    دوستان عزیز شما میتوانید توسط لینک ها ذیل به متن های عربی احادیث احکام تشهد و سلام دسترسی داشته باشید فقط کافیه لینک کتاب مربوطه را باز کنید و جلد و صفحه هر حدیث را که در ذیل هر حدیث شریف در این ماده موجود هست را وارد کرده و به متن عربی حدیث مربوطه دسترسی پیدا کنید.

    کتاب کافی  |  کتاب تهذیب  |  کتاب فقیه  |  کتاب وافی  |  کتاب علل الشرایع | وسائل الشیعه

    احکام تشهد و سلام نماز در اپلیکیشن احکام

    یکی از جامع ترین برنامه ها در بیان مسائل احکام از عبادات شرعیه و قوانین عملیه اسلام از جمله احکام تشهد و سلام که طبق آیات قرآنیه و احادیث محکمات و صحیحه از کتب اربعه گرد آوری شده دانلود بفرمایید.

    جهت دانلود اپلیکیشن احکام کلیک کنید :   بازار   |   مایکت | و جهت دانلود سایر اپلیکیشن ها

    اللهم عجل لولیک الفرج

    فهرست احئئکام

    پاسخ به سوالات

    در رابطه با احکام این ماده اگر مشکلی یا سوالی دارید از طریق پیج اینستاگرام اقدام نمایید.

    4 دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

    نوشتن دیدگاه