ستونها و ارکان دین اسلام که امامت و نماز و زکات و حج و روزه

ستونهای دین اسلام که نماز و زکات و حج و روزه و امامت
آنچئئهءءء در ایئئن ماده میخوانید
    برای شروع تولید جدول مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    ماده اول در اساس و دعائم و ستونهای دین اسلام که نماز و زکات و حج و روزه و امامت است.

    قاعده کلی از اساس و دعائم و ستونهای دین اسلام

    چنانکه خداوند در آیات شریفه و حضرات معصومین علیهم السلام در احادیث صحیحه فرمودند قبول شدن طاعات منحصر است بر دین اسلام یعنی اگر شخصی به غیر از دین اسلام از برای خودش دین دیگری اخذ کند و در آن روز و شب در عبادت خدا باشد هیچ یک از اعمال او قبول نخواهد شد و در روز قیامت از جمله زیان کاران خواهد بود.

    ارکان دین اسلام و ستون های دین اسلام

    این که شخصی با زبان اقرار به دین اسلام کند آیا از او کفایت میکند ؟

    نخیر ، شرط قبول کردن دین اسلام این است که اساس و دعائم و اصل و ستون هایی دین مبین اسلام را قبول کرده و عامل باشد که آن ستون ها و ارکان پایه های دین اسلام هستند و بدون آنها شخصی مسلمان نخواهد شد.

    💡پس باید اصل و اساس و دعایم و ارکان و ستون های دین اسلام ذکر شود و معلوم و معین گردد تا این که همه کس بداند و عمل و اعتقاد نماید.

    مؤلف عالم بزرگوار مرجع عالیقدر سید حسین عرب باغی رضوان الله علیه در این باب طبق آیات و احادیث صحیحه از کتب اربعه در کتاب قانون الاسلام جلد دوم در بیان دین اسلام و ستونهای آن قلم میزند که در ادامه با دقت مطالعه کنید …

    ستونها و ارکان دین اسلام را : در پیج اینستاگرام مطالعه نمایید و از سوالاتی که در کامنت ها شده مطلع شوید و اگر سوالی هم داشتید از طریق کامنت ها و دایرکت اقدام نمایید.

    آیات شریفه در بیان دین اسلام

    قال الله تعالى؛

    « إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَمَن يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ ».

    « یعنی به درستی که دین حق در نزد خداوند، منحصر است به دین اسلام و اختلاف نکردند اهل کتاب از یهود و انصاری که به آنها کتاب داده شده بود، مگر بعد از علم و دانستن آنها، حق بودن دین اسلام را و اختلاف آنها در بین خودشان از جهت عناد و حسد و ستم کاری بوده است، نه از برای ندانستن دین حق و هر که بر آیات و علامات دین حق بودن اسلام کافر شود و آیات خداوند را درباره ی دین اسلام انکار نماید، پس به درستی که خداوند به زودی حساب کننده و جزای اعمال کافران را خواهد داد بعد از مرگ ایشان.»

    • سوره آل عمران آیه ۱۹

    و ايضا فرموده؛

    « وَ قُل لِّلَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْأُمِّيِّينَ أَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُوا فَقَدِ اهْتَدَوا وَّإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَاغُ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ » .

    « یعنی بگو ای پیغمبر بر آن کسانی که داده شده بر آن ها کتاب از یهود و نصاری و مجوس و بر آن کسان بگو که اهل کتاب نبوده اند از بت پرستان و آتش پرستان و غیر ایشان، آیا مسلمان شدید بعد از دانستن علامات حق بودن اسلام؟ پس اگر اسلام را قبول نمایند، هر آینه هدایت می یابند به خیر و خوبی دنیا و آخرت و اگر اعراض بکنند از دین اسلام، پس از برای تو فقط تبلیغ و رسانیدن دین است و خداوند دانا و بینا است بر بندگان خود و جزای هر کس را خواهد داد.»

    • سوره آل عمران آیه ۲۰

    و ایضا فرموده؛

    « وَ مَن يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ. »

    « یعنی هر کس به غیر از دین اسلام از برای خودش دینی اخذ نماید و در آن دین عبادات و حسنات به عمل بیاورد، پس اعمال او هرگز قبول نمی شود از او و علاوه بر این در آخرت از جمله زیانکاران خواهد بود. »

    • سوره آل عمران آیه ۸۵

    ✍️  و این سه آیه در سوره ی آل عمران است و حاصل ترجمه ی آنها این بود.

    ✍️  پس در این آیات دین و هدایت و قبول شدن طاعات منحصر است بر دین اسلام و در آیه ی اول قبول نکردن آن را بر کفر نسبت داده و در آیه ی آخر غير اهل اسلام را از زیان کارها قرار داده و اعمال آنها را قبول نفرموده.

    ✍️  پس باید اصل و اساس و دعایم و ارکان و ستون های دین اسلام ذکر شود و معلوم و معین گردد تا این که همه کس بداند و عمل و اعتقاد نماید.

    احادیث در مورد ستونها و بنای دین اسلام

    دین اسلام و امامت
    دین اسلام و امامت

    در کتاب «کافی» به سند صحیح خود از فضیل روایت کرده که حضرت باقر علیه السلام فرموده؛

    بنای اسلام بر پنج چیز شده؛ نماز و زكات و حج و روزه و دعوت نشدند مردمان به چیزی مثل دعوت شدن ایشان بر ولایت و امامت و خلافت در روز غدیر خم.

    • کافی ج ۲ ص ۱۵ ح ۳

    همچنین بخوانید : تمام مسائل احکام نماز را طبق آیات و احادیث اهل بیت علیهم السلام .

    و ايضا از ابو حمزه ثمالی روایت نموده که حضرت باقر علیه السلام فرمود؛

    بنا گردیده دین اسلام بر پنج چیزی، نماز و زكات و حج و روزه و دعوت نشده اند مردمان مثل آن دعوتی که بر ولایت و امامت شده اند.

    • کافی، ج ۲، ص ۱۵،ح ۱

    و ايضا از فضیل روایت کرده که حضرت باقر علیه السلام فرمود؛

    دین اسلام برپا شده بر پنج چیز؛ نماز و زكات و حج و روزه و ولایت و خلافت و امامت و دعوت نشدند مردمان به چیزی مثل آن دعوتی که بر ولایت شده اند؛ پس با وجود این، اغلب مردمان این چهار تکلیف را گرفته اند و تکلیف ولایت و امامت را ترک کردند.

    • کافی، ج ۲، ص ۱۵،ح ۲

    و ايضا از عبدالحمید روایت کرده که حضرت صادق علیه السلام فرمود؛

    به درستی که خداوند در اساس دین اسلام پنج چیز قرار داده و واجب فرموده و در چهار تکلیف از آن پنج چیز در بعض اوقات مردمان را معذور کرده و در یکی از آنها در همه اوقات به ایشان واجب کرده و عذری برای کسی نگذاشته. یعنی در نماز و زكات و حج و روزه از برای مردمان عذری پیدا میشود که ترک میکنند و در امامت و خلافت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام عذری ندارند و باید در همه‌ اوقات اعتقاد نمایند.

    • کافی، ج ۸، ص ۲۷۰، ح ۳۹۹

    احادیث در مورد ستونهای دین اسلام و قبولی طاعات و اعمال

    و ايضا در کافی از ابی الیسع روایت کرده که به حضرت صادق علیه السلام عرض کردم؛

    که دعایم و ستون های دین اسلام را بیان فرمایید، چنان ستونهایی که با عمل کردن به آنها و اعتقاد نمودن به آنها، طاعات و اعمال من قبول شود و اگر بر چیز دیگر جاهل باشم به من ضرر نداشته باشد؟

    پس حضرت فرمود؛ شهادت بر وحدانیت خداوند و به رسالت حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله و اقرار نمودن بر آن چه آن حضرت از جانب خداوند آورده و در اموال زكات قرار داده و ولایت و امامت که خداوند بر آن امر فرموده و آن ولایت و امامت آل محمد صلی الله علیه و آله است؛

    به درستی که حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله فرموده؛ هر که بمیرد و امام زمان خود را نشناسد، به طریق زمان جاهلیت مرده و خداوند در خصوص امام فرموده؛ « أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ »
    و اولی الامر، اول حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام بود و بعد از او حضرت امام حسن علیه السلام و بعد از او حضرت امام حسین علیه السلام و بعد از او حضرت امام زین العابدین علیه السلام و بعد از او حضرت امام باقر علیه السلام و بعد از او همچنین خواهد شد امر امامت و به درستی که زمین اصلاح نخواهد شد مگر به وجود امام از ایشان و هر که بمیرد و امام خود را نشناسد ، پس آن کس مرده مردن اهل جاهلیت و محتاج ترین یکی از شما به معرفت امام آن وقت است که روح او به گلویش برسد و در آن وقت می گوید که هر آینه در اعتقاد خوبتر بودم.

    • سوره نساء آیه ۵۹ | کافی، ج ۲، ص ۲۰، ح ۶

    و ایضا در «کافی» از اسماعیل جعفی روایت کرده؛

    یک نفر مردی به خدمت حضرت باقر علیه السلام وارد شد و با او یک صحیفه بود.

    حضرت باقر علیه السلام فرمود؛

    صاحب این سؤال نموده از آن دینی که اعمال در آن قبول می شود و بدون آن دین عملها قبول نمی شود؟

    او عرض کرد؛ بلی؛

    حضرت فرمود؛ آن دینی که اعمال در آن قبول می شود، شهادت به وحدانیت خداوند و این که حضرت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله بنده و فرستاده ی اوست و اقرار کردن به حق بودن آنچه آن حضرت از جانب خداوند آورده و اقرار نمودن به ولایت و امامت ما اهل بیت آن حضرت و برائت کردن از دشمنان ما و تسلیم شدن بر اوامر ما در احکام دین و پرهیزکاری و تواضع نمودن و منتظر شدن بر ظهور قائم ما اهل بیت و به درستی که از برای ما سلطنت خواهد شد در تمام روی زمین هر وقتی که خداوند خواسته باشد آن را به ما خواهد داد به ظاهر شدن قائم ما.

    • کافی، ج ۲، ص ۲۳، ح ۱۳

    احادیث در مورد بنای دین اسلام و این که فضیلت کدام یک از ارکان بیشتر است.

    و ایضا در کافی از زراره روایت کرده که حضرت باقر علیه السلام فرمود؛

    بنای اسلام بر پنج چیزی شده؛ به نماز و زكات و حج و روزه و بر ولایت و امامت.

    گفتم؛ کدام یکی از اینها افضل است؟

    حضرت فرمود؛ ولایت ؛ زیرا که ولایت کلید و مفتاح این ها است و صاحب ولایت و امامت دلالت کننده به اینها است.

    گفتم؛ بعد از امامت کدام افضل است؟

    حضرت فرمود؛ نماز ؛ زیرا که حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود؛ نماز عمود دین شما است.

    گفتم؛ بعد از نماز کدام افضل است؟

    حضرت فرمود؛ زکات ؛ به علت این که خداوند زکات را در قرآن با نماز ذکر فرموده و اول نماز را و بعد از آن زکات را بیان کرده و حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله فرموده که زکات دادن ذنوب را زایل میکند.

    گفتم؛ بعد از زکات کدام افضل است؟

    حضرت فرمود؛ حج ؛ و خداوند فرموده؛ « وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ. » و حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم فرموده که یک حج مقبول، خوب است از بیست نماز نافله قبول شده. و فرموده هر که طواف بکند هفت شوط به خانه خداوند و دو رکعت نماز طواف بگذارد، خداوند او را بیامرزد. و فرموده در روز عرفه و روز مزدلفه در فضیلت حج آن چه فرموده.

    گفتم؛ بعد از حج کدام یکی؟

    حضرت فرمود؛ روزه؛

    گفتم؛ چرا روزه در آخر همه واقع شد؟

    حضرت فرمود؛ حضرت رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم فرموده؛ روز سپر است از آتش دوزخ.

    و بعد از بیان این ها فرمود؛

    به درستی که افضل عبادات و طاعات آن است زمانیکه از تو فوت شود توبه آن منحصر گردد بر ادای آن و نماز و زكات و حج و ولایت عبادات مخصوصه است که هیچ چیزی عوض نمی شود بر آنها و روزه زمانیکه از تو فوت شد، به سبب سفر و مرض عوض فوت شده را در سایر روزها به جای میآوری و در وقت اطاقه در عوض روزه صدقه میدهی و قضا ندارد، و اما آن چهار طاعت پس در عوض آنها چیز دیگر کفایت نمیکند.

    و فرمود؛

    بالاترین و بهترین امورات دین و مفتاح و باب طاعات و رضای خداوند اطاعت نمودن است بر امام بعد از معرفت او، زیرا که خداوند فرموده « مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً » یعنی؛ هر که اطاعت نماید بر پیغمبر صلى الله عليه و آله و سلم در تعيين و نصب امام و خلیفه بعد از خود پس آن کس به خداوند اطاعت کرده و هر که از این فرمایش او اعراض نماید، پس او را به حال خود بگذارد جزای اعراض او را خداوند قهار خواهد داد .

    وحضرت فرمود ؛ آگاه باش اگر شخصی قائم الليل و صائم النهار و همه شبها و روزها در نماز و روزه بوده باشد و جميع مال خود را تصدق بکند و همه ساله حج نماید و اما امام را که از جانب خداوند و پیغمبر صلی الله علیه و آله او تعيين شده و بیان گردیده نشناسد، تا این که او را به خود امام بداند و جميع اعمال و عبادات و طاعات خود را به دلالت او به جای بیاورد پس از برای آن شخص در نزد خداوند ثواب نخواهد شد و از اهل ایمان نمی شود و ایمان و ثواب طاعات و عبادات موقوف است بر اطاعت و دلالت امامی که از جانب خداوند و پیغمبر صلی الله علیه و آله و تعیین ایشان باشد.

    • سوره آل عمران آیه ۹۱ | سوره نسا آیه ۸۲ | کافی، ج ۲، ص ۲۰، ح ۵

    ✍️ و از امثال این احادیث صحیحه در کتب اربعه و در جوامع اربعه بسیار است خصوصا در کتاب بحار الانوار و وسائل الشيعه.

    فرمایش مؤلف در مورد قبولی طاعات و امامت و خلافت امیرالمومنین علیه السلام

    ✍️ و حاصل مضمون این احادیث این است که اساس اسلام و دعائم آن و اصل اسلام و ارکان و ستون های آن ولایت و امامت اهل بیت پیغمبر صلی الله علیه و آله است و نماز و زكات و حج و روزه است و در روایت اسماعیل جعفی یکی از آنها انتظار ظهور حضرت قائم علیه السلام است که سلطنت تمامی روی زمین را خواهد کرد و خود آن حضرت در زمان ظهور خودش به شرع انور جد امجد خود ترویج خواهد نمود چنان که تفصیل آنها را در کتاب تحفة المهدیه حقیر بیان کرده است.

    ✍️ و در حدیث فضیل فرموده که ولایت و امامت را حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله در حدیث غدیر بیان فرموده و خلافت و امامت حضرت امیر المؤمنين علیه السلام زیادتر از نماز و زكات و حج و روزه واضح و آشکار کرده؛

    ✍️ و حدیث غدیر را مرحوم سید هاشم بحرانی در کتاب غایة المرام با هشتاد و نه طریق از علماء اهل سنت و با چهل و سه طریق در احادیث شیعه روایت کرده و محمد بن جریر طبری سنی شافعی با هفتاد و پنج طریق و ابوالعباس احمد بن عقده با یکصد و پنج طريق و احمد حنبل امام حنبلی با چهل طریق در کتاب مسند خود و قاضی ابوبکر جعابی با یک صد و بیست و پنج طریق و صاحب صحیح بخاری و ثعلبی در تفسیر خود و ابن مغازلی شافعی در کتابش و ابن جزری شافعی در کتاب « اسنى المطالب فی مناقب علی بن ابی طالب » از طرق كثيره و نسبت داده منکر حدیث غدیر را بر جهل و عصبیّت.

    ✍️ و جمع کثیر از علماء اهل سنت کتاب مستقل و بعضی از آنها دو کتاب در حدیث غدیر تأليف کرده اند.

    ✍️ و مرحوم سید ابن طاووس و مرحوم ابن شهر آشوب نقل کرده اند از ابوالمعالی جوینی که میگفت: در بغداد در دکان صحّاف یک مجلد کتاب دیدم و در آن کتاب روایات حدیث غدیر را نقل کرده بود و در آن نوشته بود این مجلد بیست و هشتم است در حدیث غدیر و طرق آن و بعد از این شروع می شود بر مجلد بیست و نهم و تفصیل اسامی علماء اهل سنت که در حدیث غدیر کتاب نوشته و یا آن را روایت کرده در کتاب شرح نهج البلاغهء مرحوم حاج میر حبیب الله مجتهد خوئی اعلى الله مقامه است و مرحوم سید حسین هندي اعلى الله درجاته دو مجلد در حدیث غدیر نوشته و همه را از علماء اهل سنت روایت کرده و کتاب آن بزرگوار موسوم است بر عبقات الانوار و دوازده مجلد است در اثبات خلافت و امامت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام از کتابهای اهل سنت.

    ✍️ پس از اینها معلوم شد معنی دو حدیث فضيل در «کافی» که حضرت باقر علیه السلام فرموده ؛ دعوت کرده نشده اند مردمان بر چیزی از احکام دین اسلام مثل آن دعوتی که بر ولایت و امامت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام شده‌اند در روز غدیر.

    ✍️ و از این جهت در آخر حدیث زراره فرمود؛ که اگر کسی در روزها روزه شود و در شبها در نماز باشد و جميع مال خود را صدقه بدهد و تمام عمر خود را حج نماید و امام خود را نشناسد از اهل بیت حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله تا این که جميع اعمال و عبادات او به دلالت آن امام باشد پس آن کس در نزد خداوند ثواب ندارد و اهل ایمان نخواهد شد و بدون ایمان میشود با وجود این همه طاعات و عبادات ؛

    ✍️ و مسئله خلافت و امامت را در این احادیث مذکوره و در غیر از اینها از احادیث صحیحه اهم طاعات قرار داده از جهت این که مردمان احکام دین اسلام را و مسائل حلال و حرام را از او و از فرمایشات او یاد بگیرند و با دستورالعمل او رفتار نمایند و در احکام اسلام به دلالت و هدایت او عبادت و اطاعت بکنند چنانکه در حدیث زراره بیان فرموده.

    همچنین بخوانید : ستون های دین اسلام را در کتاب قواعد الاسلام جلد 1 و قواعد الدین جلد 1 و اساس الاسلام این عالم بزرگوار.

    دسترسی به اسناد احادیث موجود در ماده ستونهای دین اسلام

    دوستان عزیز شما میتوانید توسط لینک ها ذیل به متن های عربی احادیث احکام ستونهای دین اسلام دسترسی داشته باشید فقط کافیه لینک کتاب مربوطه را باز کنید و جلد و صفحه هر حدیث را که در ذیل هر حدیث شریف در این ماده موجود هست را وارد کرده و به متن عربی حدیث مربوطه دسترسی پیدا کنید.

    کتاب کافی 

    احکام ستونهای دین اسلام در اپلیکیشن احکام

    یکی از جامع ترین برنامه ها در بیان مسائل احکام از عبادات شرعیه و قوانین عملیه اسلام از جمله ستونهای دین اسلام که طبق آیات قرآنیه و احادیث محکمات و صحیحه از کتب اربعه گرد آوری شده دانلود بفرمایید.

    جهت دانلود اپلیکیشن احکام و قانون الاسلام کلیک کنید :   بازار   |   مایکت | و جهت دانلود سایر اپلیکیشن ها

    اللهم عجل لولیک الفرج

    فهرست احئئکام

    پاسخ به سوالات

    در رابطه با احکام این ماده اگر مشکلی یا سوالی دارید از طریق پیج اینستاگرام اقدام نمایید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

    نوشتن دیدگاه